أحمد العتباني يطرح أغنيته الجديدة “ألف قصة”

طرح المطرب والملحن أحمد العتباني، أغنيته الجديدة “ألف قصة” على موقع يوتيوب بكلمات تعبر عن قيمة القراءة ومتعتها وتحث على الإضطلاع ومصاحبة الكتب.

استطاع أحمد العتبانى أن يمزج بين الراب والموال المصري في ألحان “ألف قصة” ليقدم لونين مختلفين في أغنية واحدة، والأغنية متاحة على جميع المنصات الإلكترونية وتقول كلماتها: لما تبدأ في القراية … هتلاقيك بتعيش حكاية ..فيها ناس شبهك وعكسك …مش بعيدة تلاقي نفسك.. في الكتاب زي المراية
والحروف تبدأ تشدك … ولبلاد الدنيا تاخدك
من مكانك زي مانت… راح تلف في كل حته
والخيال مالهوش نهاية ..إقرأ وافهم كل حرف…واعرف اللي ما تعرفوش.. مهما قابلك أي ظرف … شيل كتابك ماتسيبوش.. هتلاقيه أحسن صديق …يوفي ويهون طريق ..عملة نادرة ماتهملوش ..يالا زود معلوماتك …و اكتشف كل اللي فاتك …واللي تاه بين السطور …أي ضلمة هتبقى نور …في الكتاب هتشوف حياتك.. كمل الخانة اللي ناقصة…ميت رواية وألف قصة…مكتوبين أصلا عليك…متشافين صح بعينيك…اعتبرها مذكراتك

أعرب أحمد العتبانى عن أمنياته في أن تحقق أغنية ” ألف قصة” صدى إيجابيا واسعا لدى الجمهور، وتصل رسالتها إلى كل بيت ، مؤكدا أن المزج بين الموال المصري والراب في الأغنية يهدف إلى مخاطبة الفئات العمرية المختلفة سواء الكبار أو الشباب.

“ألف قصة” من ألحان و غناء أحمد العتباني، كلمات محمد حسني، و توزيع أسامه سامي، الهندسه الصوتيه م. ماهر صلاح ، عازف الكلارنيت عبدالله فاروق و عازف الأنون عمرو الصواف، و اخراج رنا أمجد.

يشار أن آخر أعمال الملحن والمطرب أحمد العتباني كانت أغنيته “بقينا لبعض” والتى تم طرحها في نوفمبر 2021، وحملت لقطات من زفافه على الفنانه الشابة رنا خليل.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *